В індустріальному парку у Солотвині можуть розмістити сервісну зону майбутнього КПП

Розбудова пунктів пропуску – один із пріоритетів у роботі керівництва області. Водночас при плануванні і проєктуванні нових пунктів перетину слід враховувати сучасні тенденції та проблеми уже діючих.
Як зазначив перший заступник голови Закарпатської ОДА Мирослав Білецький, одне з ключових та найбільш наболілих питань – формування кілометрових черг із вантажних автомобілів на автошляху перед перетином кордону.
«Це не лише створює аварійні ситуації на дорогах, а й несе за собою чимало незручностей для водіїв та неприємних наслідків для навколишніх територій», – прокоментував Мирослав Білецький.
За його словами, саме тому при проєктуванні будівництва та реконструкції пунктів пропуску експерти передбачають створення перед автомобільними пунктами пропуску сервісних зон – спеціально обладнаних територій для зупинки та стоянки автомобільних транспортних засобів, де водії можуть отримати ряд послуг: відпочинок, харчування, охорону й збереження майна, банківське, санітарно-гігієнічне, медичне обслуговування тощо. При впровадженні електронної черги саме з таких територій у визначений електронним сервісом час транспортні засоби викликатимуть до пунктів пропуску для перетину кордону.
Про створення однієї з таких зон у межах майбутнього індустріального парку у смт Солотвино ішлося під час наради із представниками Закарпатської митниці, радником Прем’єр-міністра України Андрієм Щеп’яком та головою Солотвинської громади Василем Йовдієм.
Проєкт будівництва КПП на українсько-румунському кордоні «Біла Церква – Сігету Мармацієй» передбачає й будівництво сервісної зони. Проте через особливості конфігурації земельної ділянки, місця розташування майбутнього мосту та адміністративної будівлі пункту пропуску існує ризик недостатньої площі сервісної зони для майбутніх обсягів вантажоперевезень.
У свою чергу голова Солотвинської ТГ пропонує використати для створення автомобільної сервісної зони частину території індустріального парку.
«Цей крок дозволить компактно розміщувати транспортні засоби, що здійснюватимуть експорт продукції, розширить можливості для стоянки чи навіть може стати альтернативою сервісної зони, яку згідно з детальним планом території планують побудувати разом з пунктом пропуску. Адже головними завданнями таких сервісних зон є виключити передумови для накопичення вантажівок на автошляхах перед пунктом пропуску та сформувати інфраструктуру прогнозованого та комфортного перетину кордону», – зауважив перший заступник очільника краю.
Відповідна територія знаходиться у радіусі 2 км від державного кордону та за 800 м від дороги державного значення Н-09 Мукачево – Рахів – Івано-Франківськ – Львів.
Андрій Щеп’як відзначив, що, зокрема, й для можливості реалізації саме таких інфраструктурних ініціатив територіальних громад Закарпатська ОДА розробила й у грудні 2021 року Кабінет Міністрів України прийняв постанову «Питання реалізації експериментального проєкту з організації управління чергами перед міжнародними пунктами пропуску через державний кордон України для автомобільного сполучення «Електронна черга перетину кордону»», положеннями якої тепер може скористатися кожна прикордонна область.
Затверджений постановою порядок інтегрує до процедури перетину кордону інфраструктуру сервісних зон перед пунктами пропуску. При цьому такі вони можуть належати господарюючим суб’єктам різної форми власності та знаходитися на різних відстанях до пункту пропуску. Така модель взаємодії автомобільних сервісних зон та пунктів пропуску із застосуванням відповідного електронного сервісу довела свою ефективність на зовнішніх кордонах ЄС у Фінляндії, Литві та Естонії, починаючи з 2011 року.